torsdag 3 juni 2010

Papegojan med idéer

Idag klättrade Hugo själv upp i vagnen på kvällen.

- Åka vangen. Mamma! Säcken - hämta.
- Vill du ha ryggsäcken?
- Jaaaaa!
- Vart ska vi åka då?
- Åka mojfaj. Hugo åka mojfaj båt.

Lite problematiskt att åka vagnen till morfar som bor 5 mil bort... Som tur är kom han på andra tankar när vi passerade en lekplats med gunga och kana. Annars vet jag inte riktigt hur jag skulle förklara att det inte gick att åka vagnen till morfar.

Här om veckan knatade Lilleman iväg med sin gräsklippare mot cykelbanan mellan husen. Jag var tvungen att låsa dörren (vet aldrig var man hamnar) och när jag kom tillbaka hade Lillemannen gått till häcken på baksidan av huset och ropade "Jonas!, Jonas!" och sa sedan - Nä, Jonas komme inte. Vilket inte var så konstigt efter som Jonas fortfarande jobbade. Idén har han väl snappat upp när jag ibland ropar på Jonas när vi står utanför häcken.

På dagis kallar de honom för en papegoja och det är inte så konstigt eftersom han härmar i princip allt man säger. När en av barnen hällde ut mjölk på golvet hade en av fröknarna sagt "Nej, det där var inte bra" och strax efter sa Hugo - Nä, inte bja. Och idag när de hade bytt blöja på honom hade han sagt "Tack" och sprungit iväg. :o)

Inga kommentarer: